Ahad, 24 Jun 2018

WANG KERTAS/POLIMER EDARAN DATUK NOR SHAMSIAH MOHD. YUNUS (JULY 2018)

WANG KERTAS/POLIMER EDARAN DATUK NOR SHAMSIAH MOHD. YUNUS

DATUK NOR SHAMSIAH MOHD. YUNUS GABENOR BANK NEGARA 



Berkuatkuasa pada 01 hb July 2018 Datuk Nor Shamsiah Binti Mohd. Yunus menjadi Gabenur Bank Negara  mengantikan Tan Sri Muhammad Bin Ibrahim yang telah meletak jawatan pada 06 hb June 2018.
Berita lanjut >>KLIK DISINI<<

Update pada AUGUST 2021
Wang polimer/kertas edaran Gabenur Datuk Nor Shamsiah (Prefix Pertama dan Wang gantian)

RM 1  = NQ

RM 1  prefix pertama bermula dengan  NQxxxxxxx 

RM 5  
RM5 prefix pertama bermula dengan  CQ4XXXXXX (belum confirm lagi berdasarkan yang telah ditemui di edaran)


RM 10 




RM 10 prefix pertama bermula dengan FJ2xxxxxx (belum confirm lagi berdasarkan yang telah ditemui di edaran)


RM 20 = Masih belum ditemui dalam edaran



WANG KERTAS EDARAN RM50


 PREFIX PERTAMA BERMULA  PD
RM 50  refix pertama bermula dengan PDxxxxxxx dengan wang gantian ZH


RM 100




RM 100 prefix pertama bermula dengan DCxxxxxxx dengan wang gantian ZF



28 ulasan:

  1. RM 50 prefix PD dan PE yang hanya saya temui didalam edaran ketika ulasan ini dibuat.
    RM 100 telah saya temui didalam edaran pada tarikh 21hb February 2020 dengan prefix DD 726xxxx.
    (Tidak pasti adakah Prefix Pertama).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya baru temui pada 16April2020 RM 100 dengan prefix DD950**** agak terlambat..note RM 1, 5, 10 & 20 dah ada belum?

      Padam
    2. Note RM 1, 5, 10 & 20 belum saya temui dalam edaran.

      Padam
    3. RM100 First Prefix bermula dengan DC.. maaf saya masih belum berkesempatan utk kemaskini catatan dlm blog ini

      Padam
    4. Saye ade dapat DG664....
      Rm 100

      Padam
  2. Ada pada saya rm100 prefix DD545xxxx

    BalasPadam
  3. RM 100 new sign DD2220834 saya temui hari in.

    BalasPadam
  4. Adakah rm100 first prefix DC berbaloi untuk disimoan?

    BalasPadam
  5. Terjumpa prefix RM1, NQ. Ada lain yang jumpa?

    BalasPadam
  6. Saya sudah kemaskini.. akan dikemaskini dari masa kesemasa.. terima kasih kunjungi blog saya ini

    BalasPadam
  7. Terima kasih tuan kerana kemaskini blog ini.
    Saya ingin memberi info² semasa untuk kita kongsi bersama.
    (semasa komen ini ditulis)

    1- RM1 = NP
    Wang gantian = ZF

    2- RM5 = CQ
    Wang gantian = ?

    3- RM10 = FJ
    Wang gantian = ?

    4- RM20 = ?
    Wang gantian = ?

    5- RM50 = PD
    Wang gantian = ZH dan ZJ

    6- RM100 = DC
    Wang gantian = ZF

    *SAYA AKAN INFO DARI MASA KEMASA SEKIRANYA ADA INFO² TERKINI.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ADA 100 DP4585854 PM ATAU wasap 0173399046

      Padam
  8. Terima kasih Pak Salam kerana sudi berkongsi info. Kira dapat juga kongsi info RM20 prefix BP.. Saya ada sertakan catatan terbaru di dlm blog ini

    BalasPadam
  9. Saya dah jumpa duit RM20 gabenor baru telah dikeluarkan.

    BalasPadam
  10. RM1 - NP
    Replacement - ZF

    RM5 - CQ
    Replacement - ?

    RM10 - FJ
    Replacement - ?

    RM20 - CS
    Replacement - ?

    RM50 - PD
    Replacement - ZH dan ZJ

    RM100 - DC
    Replacement - ZF

    BalasPadam
  11. Saya ada RM1 QZ9438478 printing pekat, ada value?

    BalasPadam
  12. Prefix Akhir
    RM1 - ?
    Replacement - ?

    RM5 - ?
    Replacement - ?

    RM10 - ?
    Replacement - ?

    RM20 - ?
    Replacement - ?

    RM50 - ?
    Replacement - ?

    RM100 - EY
    Replacement - ?

    BalasPadam
  13. Prefix Akhir
    RM1 - ?
    Replacement - ?

    RM5 - ?
    Replacement - ?

    RM10 - ?
    Replacement - ?

    RM20 - ?
    Replacement - ?

    RM50 - TG
    Replacement - ZJ

    RM100 - EY
    Replacement - ?

    BalasPadam